Lock

Modele de subiecte

Lock

Cerințele primelor două subiecte pentru modelele de subiecte 2022 sunt aceleași atât pentru profilul uman, cât și pentru profilul real, diferențierea făcându-se în ceea ce privește subiectul al III-lea. 

Subiectul I

Citește fragmentul din textul „Memorii” de Mircea Eliade.

A. Scrie pe foaia de examen, în enunțuri, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat.

1. Indică sensul din text al secvenței cu amănunte. 6 puncte

2. Menționează două modalități prin care profesorul Mazilu se face plăcut elevilor, utilizând informațiile din textul dat. 6 puncte

3. Precizează reacția pe care le-o provoacă părinților relatarea lui Mircea Eliade, justificându-ți răspunsul cu o secvență semnificativă din textul dat. 6 puncte

4. Explică un motiv pentru care elevul Mircea Eliade simte bucurie în timpul redactării temei. 6 puncte 

5. Prezintă, în 30 – 50 de cuvinte, atitudinea profesorului Mazilu după ce citește compunerea lui Mircea Eliade, așa cum reiese din textul dat. 6 puncte

Răspuns:

1. Sensul din text al secvenței „cu amănunte” este „detaliat”.

2. În primul rând, profesorul Mazilu se face plăcut elevilor prin faptul că este „mucalit” (trezește râsul acestora). În al doilea rând, el le vorbește elevilor „neîncetat” despre literatură, oferindu-le informații și sfaturi necesare pentru îmbogățirea vocabularului și a minții acestora.

3. Fiindcă rămăsese corigent la limba română înainte, Eliade trezește scepticismul părinților când îi anunță că primise nota maximă pentru compunerea lui: „nu știu dacă am reușit să înduplec rezerva și scepticismul părinților. (Tata mi-a spus că se va lăsa convins numai după ce va vedea nota zece trecută în carnet, adică la sfârșitul trimestrului.)”.

4. Motivul pentru care Eliade simte o bucurie profundă în timp ce scrie compunerea este acela că poate evada în lumile cărților citite („parcă m-aș fi trezit deodată într-una din lumile cărților pe care le citisem, singurele lumi reale și cu sens pentru mine”). În plus, pentru prima dată, el se simte ca un adevărat scriitor („parcă aș fi scris și eu ca unii din autorii aceștia adevărați […] și aș fi scris ca să fiu citit de unul ca mine, iar nu de un profesor pentru notă”).

5. Mai întâi, atitudinea profesorului Mazilu este marcată de suspiciune. Fiindcă nu-i vine să creadă că Eliade scrisese o compunere atât de reușită, îl întreabă mai întâi de unde copiase, iar apoi, de unde se inspirase. Când elevul, rușinat, nu găsește un ră...

Textul de mai sus este doar un extras. Numai membrii pot citi întregul conținut.

Obține acces la întregul eBook.

Ca membru al Liceunet.ro, beneficiezi de acces la întregul conținut.

Achiziționează un abonament acum

Deja membru? Log in