Modele de subiecte
Echipa Liceunet vine în ajutorul tău și îți pune la dispoziție e variantă de rezolvare a tuturor cerințelor din cadrul modelului de subiect pentru disciplina limba română. Astfel, vei vedea care sunt răspunsurile pe care le puteai da pentru a obține punctajul dorit la subiectul I, unde trebuia să citești și să rezolvi mai multe cerințe pe baza textului „Biruința unei iubiri” de Nelli Dinu & Nelli Pillat, printre care și aceea de a scrie un text de minimum 150 de cuvinte, în care să argumentezi dacă lectura este sau nu o modalitate de a te detașa de realitate.
Totodată, am rezolvat subiectul II, unde se cerea să evidențiezi relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice, pe baza poeziei „Pălind” de George Bacovia, dar și subiectul III, care presupunea redactarea unui eseu despre un basm cult studiat. Elevii de la profilul uman au avut de redactat un eseu în care să prezinte relația dintre două personaje dintr-un basm cult studiat, iar elevii de la profilul real un eseu în care să prezinte particularitățile de construcție a unui personaj dintr-un basm cult studiat.
Subiectul I
Citește fragmentul din textul „Biruința unei iubiri” de Nelli Dinu & Nelli Pillat.
A. Scrie pe foaia de examen, în enunțuri, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat.
1. Indică sensul din text al secvenței decât în parte. 6 puncte
2. Menționează numele a două personaje din romanul Idiotul de Dostoievski, utilizând informațiile din textul dat. 6 puncte
3. Precizează efectul pe care îl are lectura romanului asupra lui Nelli, justificându-ți răspunsul cu o secvență semnificativă din textul dat. 6 puncte
4. Explică motivul pentru care impasul creator nu ar trebui să-l descurajeze pe Dinu, în viziunea lui Nelli. 6 puncte
5. Prezintă, în 30 – 50 de cuvinte, o trăsătură a expeditoarei scrisorii, așa cum reiese din textul dat. 6 puncte
Răspuns:
1. Secvența „decât în parte” are sensul de „incomplet”, „parțial”.
2. Numele a două personaje din romanul „Idiotul”, de Dostoievski, sunt: Nastyasia Philipovna și prințul Mîșkin.
3. Efectul pe care lectura îl are asupra lui Nelli constă într-o senzație apăsătoare: „Senzația pe care am simțit-o în decursul lecturii a fost aceea de chin, înăbușire, apăsare”.
4. Impasul creator nu ar trebui să îl descurajeze pe Dinu, în viziunea lui Nelli, întrucât timpul și experiența îl vor îmbogăți spiritual, ajutându-l să depășească această problemă („să nu disperi atunci când întruchiparea ideilor tale întârzie să vină, căci timpul și viața trăită la rând îți măresc puterea de înțelegere, îmbogățindu-ți sufletul, dându-i mereu posibilitatea altor renașteri și cuprinsul altor lumini”).
5. Expeditoarea scrisorii are o fire analitică și contemplativă. Aceasta reiese din faptul că, împărtășindu-i lui Dinu impresiile ...