Sesiunea august
Subiectul I
Citește fragmentul din textul „Expedițiunea antarctică belgiană” de Emil Racoviță.
A. Scrie pe foaia de examen, în enunțuri, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerințe, cu privire la textul dat.
1. Indică sensul din text al secvenței pune în practică. 6 puncte
2. Menționează o consecință a adaptării pinguinilor la mediu, așa cum reiese din textul dat. 6 puncte
3. Precizează tipul de mamifere pe care Emil Racoviță mărturisește că nu l-a văzut în expediția sa, în ciuda așteptărilor, justificându-ți răspunsul cu o secvență din text. 6 puncte
4. Explică motivul pentru care „Belgica” nu poate acosta la țărmul Țării lui Alexandru I. 6 puncte
5. Prezintă, în 30 – 50 de cuvinte, asemănările dintre comunitățile de pinguini și cele umane, așa cum rezultă din textul dat. 6 puncte
Răspuns:
1. Sensul din text al secvenței „pune în practică” este „aplică”, „concretizează”.
2. Una dintre consecințele adaptării pinguinilor la mediu este pierderea funcției de bază a aripilor, utilizate pentru înot.
3. În timpul expediției sale, Emil Racoviță nu a văzut balene france („Un punct asupra căruia se atrăsese atenția noastră era prezența balenelor france, [...] dar n-am văzut balene de acest soi”).
4. „Belgica” nu poate acosta la țărmul Țării lui Alexandru I fiindcă este imposibil să pătrundă...