Nuvela fantastică

Argumentele întâlnite pe această pagină îți vor fi de mare folos pentru a putea demonstra că opera La țigănci a lui Mircea Eliade este o nuvelă fantastică.

„Fiind o nuvelă fantastică, în La ţigănci planul realităţii ṣi cel al irealităţii sunt alternate de narator. Astfel, evenimentele prezentate sunt stranii, inexplicabile prin normele logicii ṣi se concentrează în jurul unui singur fir epic. Trecerea protagonistului – profesorul Gavrilescu – dintr-o formă de existenţă în cealaltă structurează nuvela în patru planuri ṣi opt episoade, a căror înlănţuire pune în lumină caracterul fantastic al nuvelei. (...) Mai mult, ca în orice nuvelă fantastică, ṣi în La ţigănci personajele sunt puţine la număr, având valori mitice ṣi simbolice. Astfel, Gavrilescu face parte din categoria personajelor mediocre, sufocate de banalitatea existenţei cotidiene, profesorul visând la o carieră de artist. Confesiunea pe care le-o face călătorilor simbolizează conṣtientizarea propriei ratări ṣi devine un adevărat laitmotiv, ea fiind repetată ulterior ṣi în grădina ţigăncilor: «Sunt artist…[…] Pentru păcatele mele am ajuns profesor de pian, dar idealul meu a fost, de totdeauna, arta pură».

Subiectele abordate în tramvai – arṣiţa, colonelul Lawrence – reprezintă simbolurile unei vieţi monotone, ancorate în banalitate. 

Oricum, nu doar Gavrilescu este un personaj simbolic: baba percepe...”

Textul de mai sus este doar un extras. Numai membrii pot citi întregul conținut.

Obține acces la întregul eBook.

Ca membru al Liceunet.ro, beneficiezi de acces la întregul conținut.

Achiziționează un abonament acum

Deja membru? Log in