Critică literară

Publicată în anul 1873 în revista „Convorbiri literare”, poezia „Floare albastră” este considerată a fi prima capodoperă a lui Mihai Eminescu. În acest sens, Vladimir Streinu a denumit-o „primul mare semn al operei viitoare”. Poezia face parte din lirica erotică și peisagistă eminesciană, aparținând curentului literar romantic. Ea a generat polemici, atât privind semnificațiile textului, cât și în legătură cu forma acesteia.

Având în centru motivul literar al florii albastre, specific curentului literar romantic, opera a fost publicată în revista „Convorbiri literare”, în anul 1873, urmând să apară apoi în singurul volum antum al autorului, intitulat „Poesii” și apărut în anul 1883.

Conform lui George Călinescu, Eminescu este „ultimul mare romantic european”, iar „Floare albastră” sprijină afirmația acestuia. Astfel, poetul apreciază potențialul creației de a amplifica procesul cunoașterii, raportându-se, în același timp, la chestiunea existenței umane și a condițiilor în care aceasta evoluează. Omul de geniu cunoaște evoluția numai prin iubirea desăvârșită, aceasta reprezentând calea către cunoașterea absolută, la care el aspiră neîncetat.

Și alte voci critice au receptat apreciativ opera de față, văzând dincolo de tema naturii și a iubirii, prezente adesea în operele romantice. Astfel, tot Vladimir Streinu remarcă un aspect esențial legat de cromatica epitetului din sintagma „floare albastră”. Acesta amintește de predilecția romanticilor pentru imaginea florii albastre, pe care o considerau a fi „o expresie cromatică pentru sentimentul infinitului”. Albastrul sugerează, așadar, infinitul, eternitatea, la care aspirau romanticii, din punct de vedere spiritual. Astfel, simbolul reprezintă aspirația către o cunoaștere atinsă prin iubirea „pură”, „desăvârșită”, singura capabilă de a împlini spiritu...

Textul de mai sus este doar un extras. Numai membrii pot citi întregul conținut.

Obține acces la întregul eBook.

Ca membru al Liceunet.ro, beneficiezi de acces la întregul conținut.