Rezumat pe tablouri

Cu ajutorul acestui rezumat vei afla ce se petrece în fiecare dintre cele patru tablouri ale piesei Iona de Marin Sorescu.

Iona este piesa de debut a scriitorului Marin Sorescu ṣi se înscrie în linia teatrului (neo)modern postbelic. Acest text dramatic nu poate fi încadrat cu certitudine într-o singură specie literară, cu toate că Sorescu şi-a autointitulat piesa „tragedie în patru tablouri”. Datorită faptului că gesturile şi vorbele personajului principal, Iona, pot fi interpretate în plan simbolic, piesa este considerată de către critica literară ca fiind o parabolă alegorică. Astfel, deşi Iona este un text lipsit de acţiune şi conflicte exterioare, prin simbolistica sa bogată evidenţiază statutul omului modern captiv într-o lume ostilă şi absurdă. Pretextul literar al autorului este o parabolă biblică, Sorescu îndepărtându-se totuṣi de aceasta prin crearea unui personaj fără vină, prizonierul unui univers limitat.

Primul tablou

În primul tablou al piesei, Iona apare în gura unui chit uriaş, iar autorul nu oferă explicaţii în legătură cu motivul pentru care personajul se află acolo. Stând cu spatele înspre gura întunecoasă a peştelui, Iona nu conştientizează situaţia sa, el fiind preocupat de prinderea peştelui cel mare. Ipostaza iniţială a personajului este aceea de pescar ghinionist, deoarece acesta nu reuşeşte să prindă peştele cel mare, ci se amăgeşte pescuind peşti deja prinşi, dintr-un acvariu pe care îl poartă mereu cu sine. (...)

Al doilea tablou

Al doilea tablou îl prezintă pe Iona în burta primului peṣte, pescarul punându-ṣi o serie de întrebări existenţiale în cadrul unui monolog dialogat care evidenţiază ṣi mai mult sigurătatea ṣi disperarea personajului. Tema morţii ocupă un loc central în monologul său, Iona întrebându-se: «De ce trebuie să se culce toţi oamenii la sfârşitul vieţii?». Apoi, găsind un cuţit, personajul se adresează ameninţător peştelui: «Dacă mă sinucid?», anticipând astfel gestul din final. Spre sfârşitul acestui tablou, Iona devine tot mai spiritual, meditând asupra posibilităţii de a-şi construi acolo, în burta peştelui, un refugiu, «un lăcaş de stat cu capul în mâini în mijlocul sufleteului».”

...

Textul de mai sus este doar un extras. Numai membrii pot citi întregul conținut.

Obține acces la întregul eBook.

Ca membru al Liceunet.ro, beneficiezi de acces la întregul conținut.

Achiziționează un abonament acum

Deja membru? Log in