Comentariu

Introducere

În partea de început a oricărui eseu sau comentariu despre „Un pedagog de școală nouă” este important să menționezi specia literară căreia îi aparţine opera – schița – și temele abordate de autor. De asemenea, este esenţial să evidențiezi în introducere originalitatea personajului principal al schiței, Mariu Chicoș Rostogan, pedagog a cărui exprimare comică îl deosebește de toate personajele lui Caragiale.

Ține minte: o introducere bine scrisă va impresiona profesorul încă de la început și îți va asigura un punctaj mai mare.

Exemplu

„Un pedagog de școală nouă” este un text de proză scurtă al lui Ion Luca Caragiale publicat în anul 1896 în volumul „Schițe ușoare”. Tema principală a schiței este explorarea contradicțiilor firii umane. Personajul principal al operei, pedagogul Mariu Chicoș Ro…

...

Semnificația titlului

Ce e important și adesea confuzant referitor la titlul schiței, este sintagma „de școală nouă”. Pedagog de școală nouă nu e un profesor ce predă într-o școală nouă, ci unul ce folosește metode noi. Dacă te ajută, poți să te gândești la sintagma „old school” (de modă veche); ei bine, Rostogan este un pedagog „new school” (de modă nouă), a cărui metodă este în sincron cu metodele pedagogice folosite în țările europene (sau cel puțin așa pretinde el).

În comentariu poți vorbi despre funcția dublă a titlului: evidenţierea personajului principal al schiței, a importanței sale, și ironizarea metodei aplicate de Rostogan, care numai „de școală nouă” nu e. 

Exemplu

Titlul schiței caragialiene „Un pedagog de școală nouă” este descrierea pe scurt a personajului principal Mariu Chicoș Rostogan. Acesta este un profesor ce pretinde că folosește o metodă nouă, pentru a-i instrui pe elevii săi, metoda intuiti…

...

Personaje

Atunci când realizezi un comentariu despre această schiță (Un pedagog de școală nouă), e foarte important să te oprești asupra personajelor ilustrate de către autor. Analiza pe care o face Caragiale personajului principal, Rostogan, este o parte majoră din tema abordată de schiță. În realizarea caracterizării personajului trebuie să ai în vedere metodele de caracterizare (directă, indirectă), precum ṣi trăsăturile fizice ṣi morale evidenţiate prin intermediul acestor procedee. Nu uita să exemplifici trăsăturile conturate prin referire la textul schiţei Un pedagog de școală nouă.

Exemplu

Mariu Chicoș Rostogan este personajul principal al schiței, fiind „pedagogul de școală nouă” ce dă titlul romanului. Autorul construiește acest personaj în mod stilizat, atribuindu-i un limbaj neobișnuit pentru un profesor, amuzant prin ciudățenia sa. Rostogan are un puternic accent ardelenesc, și pronunță anumite sunete în mod greșit. Alegerea autorului de a transcrie sunetele greșite, …

...

Încheiere

În încheierea eseului sau a comentariului despre schița „Un pedagog de școală nouă” te poți folosi de opinia unui critic literar sau poți relua o idee care ar putea rezuma principalele tale observaţii.

De asemenea, poți scoate în evidență unicitatea personajului principal al schiței ce se datorează limbajului său stilizat și popu…

Textul de mai sus este doar un extras. Numai membrii pot citi întregul conținut.

Obține acces la întregul eBook.

Ca membru al Liceunet.ro, beneficiezi de acces la întregul conținut.

Achiziționează un abonament acum

Deja membru? Log in