Sesiunea iunie 2015 (rezervă)

Subiectul I

Citește textul „Corigent la limba română” de Ion Minulescu. 

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerințele de mai jos:

1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: să clădească,

frică, veritabil. 

2. Explică rolul cratimei în secvența n-a renunțat la cămașa albă. 

3. Transcrie două cuvinte/grupuri de cuvinte din text care se referă la timpul acțiunii. 

4. Precizează două moduri de expunere prezente în textul dat. 

5. Prezintă, în 30 – 50 de cuvinte, semnificația secvenței: Faptul acesta îl neliniștește și pe el, și pe mine, și pe Mihăiță chiar. Singur Cotan nu duce nicio grijă. Profesorii cei vechi ne știau pe dinafară, cunoșteau aptitudinile fiecăruia dintre noi […]. Ce avea să fie de acum înainte? Profesorii cei noi nu par deloc încântați de noi.

Răspuns:

1. să clădească – să construiască;

frică – teamă;

veritabil – adevărat.

2. În secvența „n-a renunțat”, cratima apare cu rolul de a înlocui vocala „u”, din cuvântul „nu”. Scopul este rostirea a două cuvinte într-unul singur („nu” și „a”).

3. Două secvențe care se referă la timpul acțiunii sunt: „Anul acesta”, „la 10 mai”.

4. În textul de față întâlnim ca moduri de expunere narațiunea și descrierea.

5. Confruntați cu o situație nouă, elevii se simt nesiguri pe ei. Întrucât vechii lor profesori s-au pensionat, urmau să vină profesori noi, ca...

Textul de mai sus este doar un extras. Numai membrii pot citi întregul conținut.

Obține acces la întregul eBook.

Ca membru al Liceunet.ro, beneficiezi de acces la întregul conținut.

Achiziționează un abonament acum

Deja membru? Log in