Iunie
Verifică cum te-ai descurcat la Evaluarea Națională la limba română, din data de 15 iunie 2020, consultând varianta de rezolvare disponibilă pe Liceunet.ro
Subiectul I
Citește fragmentul din textul „Zborul” de Sorin Titel.
A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat.
1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: ciudată, era. 4 puncte
2. Menționează rolul cratimei din secvența să urce-n pod. 4 puncte
3. Explică modul de formare a cuvintelor subliniate din secvențele: lumina aceea fierbinte oprită în hârtia geamului; o ușă care dădea într-un balconaș. 4 puncte
4. Transcrie două cuvinte care conțin diftong din secvența: Podul era plin de geamantane vechi în care erau cărți cu coperte groase de carton negru, cărți pe jumătate roase de șoareci. 4 puncte
5. Formulează, în câte un enunț, două idei principale/secundare din textul dat. 4 puncte
6. Precizează, într-un enunț, motivul pentru care sunetele produse de muzicuță nu erau tocmai armonioase. 4 puncte
Răspuns:
1. Ciudată = bizară, stranie
Era = exista, se afla
2. În secvența „să urce-n pod”, cratima îndeplinește rolul de a înlocui vocala din prepoziția „în”, favorizând astfel fluidizarea vorbirii prin rostirea legată la celor două cuvinte.
3. oprită – cuvânt format prin conversiune, adjectiv provenit din verb la participiu
Balconaș - cuvânt format derivare cu sufixul diminutival -aș de la substantivul balcon
4. geamantane, erau, groase, roase, șoareci
5. După ce se trezise și observase că nu putea ieși din casă, băiatul ajunsese în p...