Modele de subiecte
Cerințele din cadrul modelului de subiect pentru Evaluarea Națională 2019 au fost rezolvate de către profesorii cu care colaborează echipa Liceunet, iar răspunsurile urmăresc baremul propus de către reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării.
Cuprins
Subiectul I
Citește fragmentul din textul „Cireșarii” de Constantin Chiriță.
A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.
- Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: recreaţie, nemaipomenită. 4 puncte
- Menţionează rolul virgulei din secvența plină de pomi, de copaci uriaşi cu scorburi înfricoşătoare, de tufişuri, de tot felul de clădiri şi ziduri. 4 puncte
- Explică modul de formare a cuvintelor subliniate din secvența: iar primăvara, hulubii sau ciorile sau alte zburătoare, în zbenguiala lor, grăbeau mersul vreunui minutar. 4 puncte
- Transcrie două cuvinte care conţin diftong din secvenţa: chiar dacă ar fi trebuit să trudească apoi ore întregi pentru a rândui lucrurile ca mai înainte. 4 puncte
- Formulează, în câte un enunț, două idei principale/secundare din textul dat. 4 puncte
- Precizează, într-un enunţ, motivul pentru care orologiul nu funcționa uneori în timpul iernii. 4 puncte
Răspuns:
- Recreație – pauză
Nemaipomenită – grozavă, extraordinară
- În secvența „plină de pomi, de copaci uriaşi cu scorburi înfricoşătoare, de tufişuri, de tot felul de clădiri şi ziduri”, rolul virgulei este acela de a separa termenii unei enumerații.
- mersul – format prin conversiune (substantiv provenit d