Subiectul I
Citește fragmentul din textul „Viteazul cu mână de aur”, cules de Gh. Dem. Teodorescu.
A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat.
1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: văzând, nădejdea. 4 puncte
2. Menţionează rolul virgulei în secvența: — Bună ziua, bătrâno!. 4 puncte
3. Explică modul de formare a cuvintelor subliniate din secvențele: Părul său era cu totul și cu totul de aur și Dar abia făcuseră câțiva pași pe marginea pârâiașului. 4 puncte
4. Transcrie două cuvinte care conţin diftong din secvenţa: Tot p-atunci s-afla în partea locului un crai cu doi feciori frumoși. 4 puncte
5. Formulează, în câte un enunț, două idei principale/secundare din textul dat. 4 puncte
6. Precizează, într-un enunț, un motiv pentru care bătrâna îi îndeamnă pe cei doi feciori să se întoarcă din drum. 4 puncte
Răspuns:
1. văzând – observând
nădejdea – speranța
2. ...