Exemple

Model de subiect 2021

Model de subiect 2020

Model de subiect 2019

Model de subiect 2017

Citește textul cu voce tare.

Ionuț Mareș — Cum faci selecția filmelor? Care sunt criteriile?

Ileana Bîrsan — În primul rând, trebuie să fie pentru intervalul de vârstă potrivit. Nu pot să le arăt orice. Trebuie să fiu atentă dacă „parental guidance” îmi dă voie să le dau. Cam știu, dar verific acest lucru. Am verificat pe copiii mei, dar trebuie să știu că nu le arăt ceva ce nu trebuie. În al doilea rând, criteriile țin de mai multe lucruri: atâta vreme cât vreau să le fac o istorie prin cinema, fără să le fac istorie, evident că pornesc cu Buster Keaton, Chaplin [...]. Am făcut o selecție cronologică. Am început nu numai cu Chaplin, am început și cu „Nanook”, care e film documentar. Întâi, am avut reticențe, dar a fost foarte bine primit. Sunt filme care au făcut istorie și care au rămas în istoria cinematografului nu neapărat ca filme pentru copii sau despre copii. Mai am Jacques Tati, mai am Spielberg, ajung la Wes Anderson. E o mică trecere prin cinema, dar fără să se știe că e o istorie. Nu fac istorie. Le grupez materialele pe mici teme: prietenie, relații între părinți și copii, libertate. Dar le iau cronologic, să vedem cum se schimbă, de exemplu, prietenia între părinți și copii, începând de la filmele mute. Copiii nu-și dau seama că fac asta. Nu le dau ani foarte mulți, dar le scriu numele autorilor și titlurile filmelor, pentru că e bine să li se întipărească în minte un nume, un titlu. [...] La cei de liceu, discursul este altul și intențiile sunt altele. Cu cei de la liceu sunt mai multe programe. La cel pe care l-am făcut eu – o săptămână, cinci zile, în vacanță, câte un film pe zi – au fost filme mari, din epoci și spații foarte diferite, dar au fost și filme precum „Rashomon”, „Opt și jumătate”, „If ;”.

Ionuț Mareș, Interviu cu Ileana Bîrsan, în Ziarul Metropolis, 3 mai 2015

1. Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situația de comunicare din textul dat:

a. Ce se poate deduce din text despre emițătorul mesajului (atitudine, perspectivă, intenții)?

Emițătorul mesajului este Ileana Bîrsan, jurnalist, critic de film și profesor de educație cinematografică pentru copii. Ea este preocupată de modalitățile de receptare a filmelor de către copii și tineri de diferite vârste. În fragmentul selectat, emițătorul (Ileana Bîrsan) menționează anumite criterii după care face selecția filmelor, în funcție de publicul-țintă. Îi oferă ca exemplu pe proprii copii, intenționând să le trezească interesul pentru cinematografie și istoria acesteia. Aceasta are loc prin familiarizarea copiilor și a tinerilor cu filme din diferite perioade, pentru o cunoaștere mai bună a evoluției cinematografiei.

b. Cărui stil funcțional îi aparține textul de mai sus? Ilustrează două caracteristici ale sti...

Textul de mai sus este doar un extras. Numai membrii pot citi întregul conținut.

Obține acces la întregul eBook.

Ca membru al Liceunet.ro, beneficiezi de acces la întregul conținut.

Achiziționează un abonament acum

Deja membru? Log in