Amintiri din copilărie - Bildungsroman

0 0 0 0 0 0 (0 review-uri)
Referatul a fost validat de către editorii de la Liceunet.ro. Materialele Premium sunt produse de profesori pentru Liceunet.ro

Nivel educație

Real 9

Materie

Limba și literatura română

Nota

10

Număr de pagini

3

Număr de cuvinte

970

Format fișier

PDF

Trăsături: Amintiri din copilărie - Bildungsroman

Ai primit ca temă să demonstrezi că opera „Amintiri din copilărie”, scrisă de Ion Creangă, este un roman care reflectă procesul de formare ca om al unuia dintre personaje, dar nu știi ce argumente să folosești pentru a dovedi acest lucru? Consultă materialul „Amintiri din copilărie - Bildungsroman” și vei găsi toate informațiile de care ai nevoie pentru a putea redacta propriul tău eseu.

În plus, tot cu ajutorul acestui eseu îți vei aminti momentele-cheie din opera lui Ion Creangă și îți vei putea îmbunătăți performanțele școlare, mai ales că opera este inclusă în programa pentru clasa a IX-a, pentru disciplina limba și literatura română.

Fragment din text
„Amintiri din copilărie” reprezintă capodopera lui Ion Creangă, un roman publicat la sfârṣitul secolului al XIX-lea, care recompune piesă cu piesă o întreagă lume, cu oameni, obiceiuri ṣi credinţe, autorul pornind de la propriile amintiri pe care le transfigurează artistic. Surprinzând evoluţia protagonistului, Nică a lui Ştefan a Petrii, opera este un bildungsroman, conceptul de origine germană referindu-se la devenirea treptată a personajului de-a lungul istorisirii.

Încă de la început putem spune faptul că „Amintiri din copilărie” este un bildungsroman deoarece urmăreṣte destinul lui Nică din primii ani de viaţă până devine „holtei, din păcate!”. Astfel, protagonistul se maturizează sub privirile cititorilor, fiind prezentată trecerea de la copilărie, considerată de către narator „vârsta cea fericită”, la adolescenţă, când copilul devenit holtei este nevoit să părăsească familia ṣi casa părintească pentru a se forma din punct de vedere profesional. Formarea lui Nică este oglindită pe parcursul capitolelor, conturându-se pas cu pas personalitatea acestuia, pe măsură ce descoperă lumea.

Relatarea întâmplărilor care au constituit bucăţi din viaţa personajului este realizată de un narator subiectiv, implicat. Naraţiunea se povesteṣte la persoana I, Creangă îmbinând ingenios perspectiva maturului cu cea a copilului. Astfel, perspectiva auctorială conferă autenticitate operei ṣi credibilitate faptelor prezentate. Creangă este nostalgic pe tot parcursul romanului, el retrăind momente unice, de neuitat din copilăria sa. Melancolia pe care o transmite este resimţită în fiecare episod relatat, amintirile copilăriei copleṣindu-l: „Nu ştiu alţii cum sunt, dar eu, când mă gândesc la locul naşterii mele, la casa părintească din Humuleşti […] parcă-mi saltă şi acum inima de bucurie!”.

Împletind armonios umorul cu ironia ṣi jovialitatea exprimării, naratorul alege să povestească doar acele întâmplări care l-au marcat ṣi care au contribuit la formarea propriei personalităţi. Compoziţional, acţiunea se întinde pe patru capitole, fiecare capitol cuprinzând la rândul său o serie de episoade diferenţiate tematic. Centrul lumii lui Nică este, bineînţeles, Humuleṣti, satul natal, locul de care nu vrea să se desprindă atunci când e trimis la ṣcoală pentru a-ṣi face un rost în viaţă. Axa temporală se întinde de-a lungul copilăriei ṣi adolescenţei lui Nică, aceste etape fiind esenţiale în modelarea unei conṣtiinţe... [citește mai mult]