Modul în care se reflectă o temă în roman

Îți va fi mult mai ușor să evidențiezi modul în care se reflectă tema războiului și tema iubirii în romanul Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război, scris de Camil Petrescu. De asemenea, vei avea mai multe informații pentru a rezolva cerința subiectului 3 pe care au primit-o elevii de la profilul uman la sesiunea iunie-iulie a Bacalaureatului din 2011.

Modul în care se conturează tema iubirii în roman are de-a face cu viziunea scriitorului de a reda experiențele interioare, existente în conștiința proprie: «Să nu descriu decât ceea ce văd, ceea ce aud […] Eu nu pot vorbi onest decât la persoana I». Astfel, perspectiva narativă este modernă și evidențiază punctul de vedere al unui narator-personaj, al cărui limbaj se caracterizează prin claritate, îmbrățișând stilul anticalofil (banalizează și simplifică limbajul, pentru a nu părea artificial, forțat). Caracterul subiectiv al romanului reiese din folosirea verbelor și a pronumelor la persoana I, a monologului interior, dar și din existența naratorului autodiegetic (personajul principal relatează propria experiență).

Tema iubirii reiese încă din incipitul romanului, în care se prezintă relația dintre Ștefan Gheorghidiu și Ela ca fiind o relație armonioasă, ideală. Sentimentul iubirii dintre cei doi se bazează pe afecțiune și duioșie reciprocă: „Nici un doctor nu are curajul să despartă corpurile celor născuți uniți, căci le-ar ucide pe amândouă”. Din acest motiv, ...”

Textul de mai sus este doar un extras. Numai membrii pot citi întregul conținut.

Obține acces la întregul eBook.

Ca membru al Liceunet.ro, beneficiezi de acces la întregul conținut.

Achiziționează un abonament acum

Deja membru? Log in